Kuusi ruutupaperipeliä

Tässä muistin virkistykseksi vanhaa kunnon ruutupaperitekemistä ja lisäksi uusia innovaatioita. Hauskat pelihetket eivät vaadi omaisuutta, kuten lautapelejä, tietokoneita tai älylaitteita. Jos kynää ja paperia ei ole, pelaamaan voi mennä vaikka lähikaupan veikkauspöydälle tai kirjastoon.

1. Mitta on täysi! (2+ pelaajaa) 

Uusi versio hirsipuusta. Yksi pelaajista keksii sanan, sanoja tai lauseen, ja piirtää sen kirjaimia vastaavan määrän viivoja paperille. Viereen piirretään kymmenen ruudun korkuinen pylväs. Muut pelaajat arvaavat kirjaimia yksi kerrallaan. Jos sanassa on arvattu kirjain, se kirjoitetaan viivan päälle omalle paikalleen. Jos sanassa ei ole arvattua kirjainta, kirjain merkitään pylvään alimpaan tyhjään ruutuun. Myös koko sanaa voi arvata. Jos arvaus on väärä, pylvään alimpaan tyhjään ruutuun merkitään rasti. Jos pylväs täyttyy ennen kuin sana on arvattu, sanan keksinyt sanoo: "Mitta on täysi!" ja paljastaa sanan. Tavoitteena on arvata sana, ennen kuin mitta täyttyy.

2. Ristinolla (kaksi pelaajaa)

Pelaajat laittavat merkkejä vuorotellen paperille, toinen käyttää rastia ja toinen ympyrää. Aluetta ei tarvitse rajata, vaan sen voi antaa rönsyillä pitkin paperia. Viisi merkkiä peräkkäin, allekkain tai vinottain saanut voittaa.


3. Laivanupotus (kaksi pelaajaa)

Kummallakin on oma paperi, jota ei näytetä toiselle. Rajaa 10x10 ruutua, nimeä rivit yhdestä kymmeneen ja sarakkeet a:sta j:hin. Piirrä ruuduista laivoja seuraavasti: yksi neljän, kaksi kolmen, kolme kahden ja neljä yhden ruudun laivaa. Laivat eivät saa koskettaa toisiaan edes nurkittain. Rajaa myös toinen 10x10 ruudun alue muistiinpanoja varten. 

Pommittakaa laivoja arvaamalla vuorotellen koordinaatteja, esim. J7, ja toinen vastaa "huti" tai "osui" sen mukaan, onko siinä kohtaa laiva. Merkitkää kummankin arvaukset paperiin, omat arvaukset tyhjään ja toisen arvaukset omalle laivakartalle. Huti menneet merkitään pisteellä, osumat rastilla. Kunkin laivan kohdalla viimeisen rastin kohdalla (yhden ruudun laivassa siitä ainaosta osumasta) sanotaan "osui ja upposi", minkä jälkeen molemmat merkitsevät pisteet kaikkiin uponnutta laivaa koskettaviin ruutuihin, myös nurkittain. Laivanupotuksessa voittaa se, kumpi ensimmäisenä onnistuu upottamaan kaikki laivat.


4. Ruututaide (1+ taiteilijaa)

Taiteile ruutupaperille hienoja piirustuksia. Piirrä ainoastaan ruutujen viivojen päälle.


5. Sanasolmu (1+ pelaajaa)

Ruutupaperista rajataan haluttu pelialue, esim. 12x12 ruutua. Aloittaja kirjoittaa sanan. Seuraavaa keksii sanan, jonka saa yhdistymään muihin sanoihin yhdestä tai useammasta kirjaimesta. Näin jatketaan koko pelin ajan. Kaikkien sanojen on oltava vähintään neljän kirjaimen mittaisia. Jos ei keksi uutta sanaa, tippuu pelistä pois. Se, joka keksii viimeisen sanan, voittaa. Tämä on hyvä aivojumppa myös yksin tehtäväksi.

6. Piirrä ja arvaa (2+ pelaajaa)

Yksi pelaajista on piirtäjä. Muut yrittävät arvata, mitä hän piirtää. Piirtäjä piirtää niin kauan, että sana on arvattu. Kaikki piirtävät vuorotellen. Lasten kanssa sanat voivat olla yksinkertaisia, kuten koira, pallo tai kuusi. Aikuisten kesken voi keksiä monimutkaisempia piirrettäviä, kuten kuntavero tai päihderiippuvuus.

Tämä piirros syntyi aikuisten kanssa pelatessa. Arvaatko, mitä tässä on?



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ostolakkoilua ja vaihtokauppoja

Säästövinkki: Ruokaostokset

Säästövinkki: resurssien vapauttaminen